Pärlhyacinter

Standard

Idag fick jag slutligen ner pärlhyacinterna jag köpte i fredags. Då kom jag hem, satte ner de sex krukorna vid rabatten där jag tänkt plantera dem och insåg plötsligt att det redan växte lökväxter där… Det var de gammaldags tulpanerna som ursprungligen kom från farmors trädgård. Eller var det farmors grannes trädgård? Nåväl, min pappa har drivit fram dem till mig från sina och haft hand om dem tills jag fick trädgård.

image

Så här ser några av de trettio tulpanlökarna ut idag. De trettio som jag kunde räkna till idag. Jag misstänker att det kan dyka upp fler efter hand! Det dröjer dock innan de kommer att blomma, men jag hoppas på en grann gul-röd tulpanrabatt vid midsommar!

image

Den nya planen är helt enkelt att köpa och dela pärlhyacinter år efter år och sakta fylla upp under den obligatoriska ölandstokshäcken. Här är tre av krukornas innehåll på plats. Bakom dem kan man skymta mer lökväxter. Vad det är vet jag inte förrän de blommar eftersom de är arvegods från föregående hyresgäster!

image

Och lite längre bort skymtar man en annan grupp med pärlhyacinter. Och ytterligare längre bort en grupp till – men de har redan blommat över inomhus.

image

Brunt brunt brunt. Och lite hopp om framtiden!

4 responses »

  1. ojoj, blev lite rädd där. Jag som är bloggmissbrukare vill ju helst inte ha missat din blogg. Men sen insåg jag att du precis kommit igång igen. Och innan dess var jag ju inte smittad av the blogbug 😉 Kram på dig sis!

  2. Haha jag tänkte samma som plina, men kände väl igen namnet på bloggen. Nu får vi fullt upp att hinna med varandras bloggar alltså! kramisar

Kommentera

