Chiliskörden

Standard

Igår var det dags att ta itu med chilisituationen – jag kokade habanerosås! Jag har varit rätt dålig på att ta hand om min chiliskörd. Om jag hade penslat blommorna i somras hade jag fått ännu större skörd, men med tanke på att jag inte klarar av att äta upp all chilin ändå behövdes det ju inte. Jag kokade två omgångar tomatketchup av tomatskörden varav den ena blev rejält chililaddad i alla fall! Ja, jag lade in en omgång gröna tomater också som jag knaprar på. Det finns fortfarande mycket chili i buskarna i mina fönster, men jag får försöka frysa in dem som de är…

Jag utgår från Örtagårdens Plantskolas habanerosåsrecept, men från föregående år har jag tröttnat på att hälla chilisås ur småflaskor och ständigt få chilirester som klumpar ihop sig i flaskhalsen. Den här gången var det dags att testa något nytt! Jag silade den färdiga habanerosåsen för att bli av med ”grumset” och fick en helt slät och tunn chilisås (som Tabasco ungefär!). Ja, inte bara en sås utan två – jag gjorde en sås på Habanero Lemon och en sås på Chocolate Scotch Bonnet. Då fick jag en gul sås och en orange. Vackert tillsammans! Den andra ändringen jag gjorde var att jag inte rensade habanerofrukterna. Orka. De fick gå med helt enkelt!

HET HABANERO SÅS
12 nabanerofrukter utan frö
1dl hackad lök
2-4 finhackade vitlöksklyftor
1 matsked olivolja.
1dl tärnade morötter
1dl vitvinsvinäger
1/2 dl limejuice
1dl apelsinjuice
1dl mango eller papaya juice
1tsk salt
Fräs löken och vitlöken försiktigt i oljan till den mjuknar, tillsätt morötter och lite vatten. Låt sjuda i ett par minuter, morötterna ska vara mjuka. Kör blandningen tillsammans med habanero-frukterna i mixer, häll tillbaka i pannan. Tillsätt de andra ingredienserna och låt sjuda i 5 minuter. Häll över såsen på flaskor.

2 responses »

  1. Ser gott ut! Var det en Hot lemon vi fick?? Den har först nu börjat ge lite större chilifrukter typ 3 cm stora och gula är dem. Vad använder du för flaskor förresten?

    • Nej, jag tror det var en Habanero Lemon ni fick! Fota så kan jag sortbestämma sedan. 😀 Det tog tid för er – kanske ni inte har så soliga fönster eller stor kruka? Men kul att det kommer frukt!

      Flaskorna fick jag med mig hem efter ett kräftkalas. Det är små nubbeflaskor och passar perfekt tycker jag. Små och söta!

Kommentera

