Mjölkfri prinsesstårta

Standard


 

Caspian ville ha en tårta på sin födelsedag och jag bestämde mig för att göra en riktig tårta, trots att den måste vara mjölkfri, till honom. En prinsesstårta måste vara den mest ”riktiga” tårta jag kan tänka mig, och min favorit dessutom, så den fick det bli! Så här gjorde jag:

 

Sockerkaka

Baka en sockerkaka. Använd inte mjölk och smör utan vatten och margarin. Det här receptet går säkert bra. Eller det här. Eller det här. Jag tror jag plockade ett recept ur Sju sorters kakor som jag har hemma.

Fyllning 1 – hallonmousse:

Frysta hallon
0,5 paket Gogreen visp (vispbar havregrädde)
Gelatinpulver för kalla desserter

Vispa sönder bären med lite socker. Blanda i grädden och vispa fluffigt. Tillsätt gelatinpulvret under vispning.

Fyllning 2  – vaniljmousse:

Oatly vaniljvisp 1 paket
0,5 paket Gogreen visp (vispbar havregrädde)
Gelatinpulver för kalla desserter

Vispa vaniljvisp och grädde. Tillsätt gelatinet under vispning.

Dela sockerkaksbotten i två delar. På första botten breder du på bärmoussen och forma den som en kupol  (mer i mitten alltså, det är det som ska göra tårtan rund och fin. Lägger du sedan på tunga dekorationer kommer tårtan att bli platt igen… Nåja.). Lägg på nästa botten. Bred på vaniljmoussen. Lägg på ett marsipanlock (finns färdiga i mataffären).

Utsmyckning

Utsmyckningen bör du har gjort i förväg så att marsipanlocket inte smälter iväg och du får tidspress. Jag köpte ofärgad marsipan, tog fram verktygslådan senast använd till linoleumtryck och en spårbit att jämföra med och sedan var det bara att göra sitt bästa. Det blev bra nog för att lura flera av gästerna! Tåget däremot gick inte att äta, men väl att leka med. Min lillpåg var mäkta imponerad av sin tårta. 😀

Länge sedan jag bakade tårtan? Jotack, men jag lovade Bengt att jag skulle publicera receptet. Och nu har jag gjort det. Fyra månader senare. Det är bättre sent än aldrig väl? Nästa år kanske jag ger mig på att göra tågen också. Eller något helt annat.

Kommentera

