Döm inte

Standard

Det finns ett barn på öppnis nästan varje gång jag är där som är hårdhänt mot andra barn, inte ser att bäbisar finns och bara springer över dem etc. Föräldrar blir riktigt irriterade på mamman som inte tar hand om sitt barn och markerar/uppfostrar.

Men jag tittar bort på mamman och ser mig själv när jag var som tröttast i höstas. Fast tröttare. Då jag behövde hjälp. Då jag behövde öppnis för att få ett andningshål. Hon ser överväldigad ut. Hur är hennes liv egentligen?

Och så ser jag hur socionomen och pedagogen inte  försöker uppfostra mamman. Hur pedagogen tar sig an barnet mer än andra barn. Och då manövrerar jag de andra föräldrarna så att vi sitter skyddande runt bäbisarna och när barnet kommer för nära kan jag avleda och skydda samtidigt.

Föräldrar gör sitt bästa, men en del har fått en lott som är tyngre än andras lott. Istället för att peka finger behöver vi hjälpa varandra. 

image

Kommentera

