Odlingslycka och min syster Angelica

Standard

Igår fick jag en helt oväntad födelsdagspresent av min syster Angelica.

tumblr_lygfmdwbq61qir83io10_250

I januari-februari letade jag efter en chili jag sett på bild och blivit förälskad i Pink Tiger. Bild här! Men att få tag på fröer till chilisnördarnas nya älskling? Inte lätt om man inte känner för att lägga ner stora summor pengar… Jag hann inte köpa från de billigare ställena, och gav upp för säsongen. Jag har inte SÅ stor trädgårdsbudget att jag kan lägga så mycket på en enda chilisort. Till hösten skulle det finnas fröer att få tag på från de som odlat i år. Inga problem. Men jag beklagade mig för min syster som i hemlighet köpte en påse fröer till mig. Har jag sagt att hon är underbar? Hon är underbar.

DSC_2444

Utöver Pink Tiger hade jag två chilifröer till att så. Mina Chocolate Scotch Bonnet tog sig inte, så min pappa skickade nya frön till mig och som bonus fick jag Hot Carrot. Intressant!

DSC_2443

Jag fyllde dock hela brättet med fröer den här gången. Här finns, förutom chilifröer, även tomater. ”Ildi” (från min syster), Black Krim (hoppas jag – det var en omärkt burk med egna fröer, men det var bara Black Krim jag ville ha kvar det året, så hoppet lever!). Det blev också lite aubergin, ”Wenta” (gammalt frö), och i resten stoppade jag sommardahlior ”Collarette Dandy”.

2013-08-28 - 1

Aubergine Wenta och tomaten Black Krim, min odling 2013

Uppdatering: Jag glömde skriva att jag sådde djungelgurka/minimelon och gyllenbär/physalis också, men jag tar nog och skriver ett nytt inlägg om det också. 🙂

2 responses »

Kommentera

