Omplantering och toppning

Standard

image

Igår kväll fick ett gäng chilisar egna krukor, och några av dem som vuxit sig tillräckligt stora blev toppade.

image

De flesta hade kunnat växa ett tag till i brättet, men jag behövde dela mina Sweet Banana (min mamma vill ha en av dem) så det var lika bra att kruka alla stora. Alla stora har fått namnlappar som ska kunna följa med dem när de växer.

image

Tre Habanero Dulce, två Sweet Banana I nästa rad och nederst två Kali Mirch. Kali Mirch är jag djupt förvirrad av: Jag kan inte minnas att jag någonsin odlat den, men ändå hade jag fröer till den i en fröpåse från Örtagårdens plantskola. Men den ska få svarta frukter, vara rikbärande och smaka som thaichili. Det blir nog bra!

image

Slutligen fick det andra brättet med småttingar påfyllning av jord. Både chili och tomat får rötter på stammen om man planterar om den djupare, så i detta brätte hade jag bara jord halvvägs upp så att jag kunde fylla på med jord senare. Mina fyra Pink Tiger, Chocolate Scotch Bonnet och Hot Carrot har inte kommit så långt, men de blir väl stora med tiden de också. Förhoppningsvis har flyttkarusellen gått vidare då så att jag har krukor till dem också…

Kommentera

