Sambal Oelek

Standard

image

Chili direkt ur frysen, ca hälften av det jag använde.

Det är en aning klumpigt att laga sambal oelek med bäbis i hushållet måste jag erkänna. Den vill bara med. Den vill smaka på allt. Den kanske tycker illa om att andas in de starka chiliångorna som sprider sig i köket när man mixar stora mängder chili. Så därför valde jag att göra sambal när bäbin somnat. Då riskerar man å andra sidan att bäbin vaknar just när man står med chilisaft över hela handskarna.

Det här problemet, tillsammans med de vanliga bäbisbekymren (Trötthet! Förkylningar! Choklad!) gjorde att det tog många månader mellan att min sambal var slut och att jag gjorde ny. Men skam den som ger sig! Chilin jag hade i frysen ska ätas innan jag börjar skörda ny i sommar.

Receptet nedan är min fars. Det är han som har hållit mig med sambal oelek i flera år. Jag har mest kokat chilisås. Vi kompletterar varandra skulle man kunna säga. 🙂

Sambal Oelek
Glöm inte att använda handskar!
250g blandad chili
0,5 dl äppelcidervinäger
2 msk salt

kör i mixern tills smått
koka lugnt i 5min

image

Jag snoppade ett gäng Chocolate Scotch Bonnet, Habanero Lemon och mycket Hot Lemon och mixade. Glöm inte handskar! Och andas inte in precis när du öppnar locket på mixern.

image

Efter kokning såg chilin ut så här. Den blir logiskt nog inte så röd när man mest har gul chili i. Någon gång ska jag göra en helt gul sambal, men det räckte inte chilin i frysen till idag. Imorgon blir det avsmakning hoppas jag!

Kommentera

