Pelargonhistoria

Standard

image

För femton år sedan eller så kom jag in i en pelargonfas. Jag hade ganska många olika sorters pelargoner och pysslade med dem och drömde om nya. Sedan fick jag nya idéer och pelargonerna glömdes bort.

Idag har jag bara två sorter kvar från den ursprungliga samlingen, en rosa-vit enkel pelargon och en röd rosenknoppspelargon. Min far har behållit fler av mina gamla vänner, på rak arm minns jag att jag såg en polkagrisrandig och Appleblossom Rosebud i hans uterum förra året. De hade han fått sticklingar av, och de fick ett bra hem i pensionärskuvösen.

Nu har mina gamlingar fått nytt liv. Fem sticklingar av den rosa och fyra av den röda tog plats i små krukor. Men jag har också en pelargon jag har fått av min far. Han kallar den Östra Husby, och den är en ganska mörkbladig pelargon med rödoranga lysande blommor. Den växer riktigt långsamt för mig, så jag tog bara en stickling av den. Kanske växer den bättre i år när jag tänker fjäska med större kruka också? 

Ett svar »

Lämna en kommentar